مشعل هدایت قرآنی ، مذهبی ، اعتقادی ، تربیتی
| ||
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان
تبادل
لینک هوشمند
پيوندهای روزانه
لینک های مفید |
سجدهى فرشتگان بر آدمعليه السلام شكى نيست كه سجده به معناى پرستش براى خداست. زيرا در جهان هيچ موجودى جز خدا، شايستهى پرستش جز خدا نيست و معناى توحيد در عبادت همين است كه غير از او را پرستش نكنيم. بنا بر اين، سجدهى فرشتگان براى خدا بود، ولى به دليل آفرينش چنين موجودى شگرف، و يا اين كه سجده براى آدم كردند، اما سجده به معناى خضوع، نه پرستش. امام رضاعليه السلام مىفرمايد: «كان سجودهم للّه تعالى عبودية و لآدم اكراماً و طاعة لكوننا فى صلبه »؛ سجدهى فرشتگان، پرستش خداوند از يك سو و اكرام و احترام به آدم از سوى ديگر بود. زيرا ما در صلب آدم بوديم.(313) «و عصى ءادم ربّه فغوى»(314) گر چه عصيان معمولاً به معناى گناه مىآيد، ولى در لغت به معناى خروج از طاعت و فرمان است، اعم از اين كه وجوبى باشد يا مستحبّى. افزون بر اين، گاهى امر و نهى جنبهى ارشادى دارد، مانند امر و نهى طبيب كه در مخالفتش غير از مفسده و ضررى كه در خود فعل است، محذور و فساد ديگرى نيست. بىترديد اگر بيمار مخالف دستور طبيب عمل كند، تنها به خودش ضرر مىزند و بس. خداوند نيز به آدم فرموده بود: از ميوهى درخت ممنوع نخور، وگرنه از بهشت خارج مىشوى و در زمين گرفتار درد و رنج خواهى شد. علاوه بر اين، گناه گاهى جنبهى مطلق دارد؛ يعنى بدون استثنا براى همه گناه است. مانند دروغ و ظلم و گاهى جنبهى نسبى دارد كه اگر از يك نفر سر بزند، گناه نيست، اما اگر از ديگرى به دليل مقام و موقعيت او، كار نامناسبى است. براى مثال در ساختن بيمارستانى از مردم تقاضاى كمك مىشود، شخص كارگرى مزد يك روزش را مىدهد كه گاه چند تومان بيشتر نيست، اين عمل نسبت به او ايثار و حسنه است؛ اما اگر ثروتمندى اين مقدار كمك كند، اين كار نسبت به او پسنديده نيست، بلكه گاه مستحق ملامت نيز است. مراد از عبارت معروف «ترك اولى» همين معنا است و ما از آن به «گناه نسبى» ياد مىكنيم كه مخالف عصمت نخواهد بود.(315) گر چه بعضى آن را بهشت موعود مىدانند، وليكن به سه دليل بهشت موعود نبوده است: نظرات شما عزیزان: |
موضوعات وب
آرشيو مطالب
لینک های مفید
امکانات وب |
[ تمام حقوق مادی ومعنوی این وبلاگ متعلق : به اکبر احمدی می باشد ] [ Weblog Themes By : weblog skin ] |